onsdag 13 augusti 2008

Träningstävling Skurup

Jaha, då har jag varit ute på träningstävling. Var inte så nervös idag och när jag gjorde lite övningar innan tävlingen började var han jätteduktig. Jag tänkte att det här blir jättebra.

Det har ju varit en solig fin dag idag men naturligtvis bestämde sig vädergudarna att slå på duschen så här framåt kvällen när de där människorna ska träningstävla....
Det hela började bra. 10 på platsliggande och detta trots att grannhunden reste sig och flanerade iväg till husse. Guinness tittade lite förvånat på den hunden och sedan på mig som om han undrade om det var något han hade missat...väldigt söt. Så inget skall, gnällande eller sättande . Jättenöjd med detta. Jag hade start nummer åtta så jag fick vänta en ganska bra stund. Jag valde att stanna kvar och titta med Guinness och han var ganska duktig på att vara passiv.

Idag hade jag ingen egen pressfotograf så jag fick frågat om där var några frivilliga. En kvinna sa att hennes man var frivillig... han fann sig motvilligt i detta.

Jag fick värmt upp en väldigt kort stund men jag tyckte det kändes bra.
Tandvisningen gick bra (10). Sedan var det dags för linförigheten. Det kändes inte alls bra. Guinness snusa lite och jag min dumbom började fokusera på det istället för att tänka på vad jag skulle göra. Så jag gick åt fel håll och stannade inte när jag skulle. Snacka om att vara ofokuserad. Han gjorde igen som innan där han inte sätter sig när jag stannar. Fattar inte för jag har tränat jättemycket på just det. Nu när jag har tittat på filmen ser jag att stundtals är han duktig men väldigt ofokuserad. Så vi fick 6,5.

Sedan var det läggandet. Vaddå ligga....men han gjorde ett väldigt bra ställande (0).

Inkallning gick ganska bra. Det var bara en lov som gjordes istället för att sätta sig hos mig direkt. Detta är ytterligare en grej som vi har tränat mycket på men som inte burit frukt. Men trots detta fick vi 9 poäng.

Ställandet hade vi ju visat hur bra vi var på redan. Han gjorde om det och vi fick en 9. Det var positionen på slutet vi fick avdrag för.

Apportering - hör och häpna 10 POÄNG. Inte illa för en hund som för några veckor sedan la sig och tugga på apporten. Jättenöjd med detta.

Hopp över hinder. Hmm... gick jättebra att hoppa och var på väg att sätta sig jättefint men ack matte där är ju något som luktar där precis vid din fot... Så jag klämmer till med ett bestämt FFFOOTT. Men matte det här luktar så gott att jag har tappat hörseln... Här tappar jag lite tålamod och tänker att detta är en träningstävling så jag tar tag i honom. Woops så hade jag fått en femma.

Eftersom jag tog i hunden så fick jag även en femma på helhetsintrycket. Känner mig lite som den onda häxan men jag jag tyckte att det var lite väl ofint av honom att inte reagera på mitt bestämda kommando.

Och vad har jag lärt mig idag? Jo, att jag inte ska fokusera på vad han gör för fel utan fokusera på att jag ska gå och titta rakt fram och lyssna på vad jag ska göra så att jag inte går åt fel håll. POSITIVT TÄNKANDE... Sedan ska jag ta fram bollen och leka med honom innan om jag har möjlighet. Det jag måste fundera på är vad jag ska göra när han börjar snusa och inte lyssnar på ett hårt fot.

Summan av det hela var 145 p. Och det sämst resultatet hittils. Men jag är glad över plattsliggningen och apporteringen som inte har varit bra innan. och jag höll mig iallafall inom gränsen för 2 pris. Jag blev placerad fyra...

Jag fortsätter att kämpa på.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej på er! Måste säga att jag är jätteförvånad! Det har ju gått superbra på våra träningar!? Fast, grattis till apporteringen! Nästa gång tävlar vi ihop och DÅ JÄVLAR ska vi ha första pris, eller hur!!!