söndag 31 augusti 2008

Suck...

Ja, så kändes det efter vår tävling i Tollarp idag. Min sammanlagda poäng var mitt sämsta resultat hittills. Men det var inte det jag suckar mest över. Nä, det var att jag kunde inte få någon som helst kontakt med min hund. När jag tittar på protokollet så är där några riktigt bra poäng men faktum är att jag vet att min hund kan göra de här momenten riktigt bra men vi får inte till det på tävling.

Så här såg poängen ut:

Platsliggande 9,5 (pip) -- Han var väldigt duktig här. Tittade på mig nästan hela tiden.
Tandvisning 9 (glad) -- han satt inte kvar utan ville vara lite kärvänlig med dommaren
Linförighet 6 (snus, kk, sitter ej, position, sned sitt) --Jag tror inte man kan hitta fler fel. Konstigt att jag inte fick en femma
Läggande 0 (lägger sig ej)-- detta är en favorit i repris från förra gången
Inkallande 7,5 (avslut, sne sitt) --Han hade bra fart in men tog en sväng om innan han kom in och satte sig snett sådär en meter ifrån mig
Ställande 8 (steg, position i transport) --Ja vi hade ju redan gjort ett ställande....
Apportering 9 (snus på apport innan kommando)-- Lite lustigt att detta momentet är det vi har varit sämst på innan
Hopp över hinder 10 Grand finale....
Helhetsintryck 7 (okoncentrerad, brister i kontakt) Ja det kan man lugnt säga

Så hur ska jag nu gå vidare med detta?
Jag tror ju att om jag bara får rätt på kontakten och koncentrationen så kommer det att bli hur bra som helst.

Igår satt jag och läste sista kapitlet i "med sikte på tian" (Niina och Kenth Svartberg) . Denna delen heter Mot tävling. Det handlar om rutiner, störningar, överträning och prestera utan belöningar. Jag läste detta kapitlet och insåg att det hade varit bra att läsa det innan jag ens gav mig ut på tävling men bättre sent en aldrig som de säger. ...

Där hade jag nästan allt i ett nötskal. Så jag måste träna mer på främmande platser och med störning, se till att jag har en bra rutin vid tävling (så jag inte får panik när jag drar startnummer ett som jag har gjort på de senaste tävlingarna), överträning - detta betyder inte att träna för mycket utan att träna på en högre nivå än den man tävlar på och sedan det sista och svåraste att kunna prestera utan belöningar. Jag kan nog se en liten plan här men det är det sista med att prestera utan belöningar som jag inte riktigt att tänkt ut något bra. Jag prövade lite igår med att klappa händerna och springa lite och använda en spännande röst. Detta var lite roligt sa Guinness men efter ett tag stod han där och tittade på mig och undrade när jag tänkte ta fram bollen.........

Lite dumdristigt så har jag ju redan anmält mig till två tävlingar till. Så jag ska tävla redan nu på söndag och sedan den 21 september.

Så alla eventuella knep eller allmänna råd är välkomna (gärna saker som kan tränas in på en vecka.....)


Men för att inte glömma att han är min älskling trots att han är okontaktbar på tävling så har jag lagt in en mysig bild från sommaren 2006 :-)







2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Malin!
Synd att det gick sådär! Fast vissa moment gick ju riktigt bra!!! Tycker det är bra att du anmält dig till fler tävlingar, det är ju på plan du behöver träna verkar det som. ge dig inte, det kommer lossna!
Tack för i lördags, roligt att ni kom!
Kramen!

Anonym sa...

Hej!

Såg ju tyvärr inte er på så nära håll i söndags eftersom er grupp låg före vår i tid. Det kommer att lossna - bara att kämpa på!
Vi får boka ett träningspass snart!
Kommer kanske o kikar i Burlöv på söndag & håller tummarna för er!

//Malin